Новини

Що робити з незаконним відключенням газу?

Правозахисники Криворізького місцевого центру з надання БВПД мають чималий досвід вирішення проблем через незаконне відключення газу і підготували рекомендації щодо захисту прав споживачів, які опинились у такій ситуації.

Якими можуть бути підстави для відключення газу споживачам?

Чинним законодавством передбачені певні причини, через які може бути припинено (обмежено) газопостачання споживачу (їх перелік наведено у типовому договорі розподілу газу, Правилах безпеки систем газопостачання, Законі України «Про ринок природного газу», Кодексі газотранспортної системи, Кодексі газорозподільних систем і Правилах безпеки систем газопостачання). Проте представники газової служби мають дотримуватись певних правил задля того, щоб обмежити чи припинити розподіл у відповідності до закону.

Відключення газу через борги

Постачальник має право здійснити заходи з припинення постачання природного газу споживачу, якщо побутовий споживач не здійснив оплату за спожитий природний газ протягом 10 днів після строку, визначеного договором постачання природного газу. Для цього представники газорозподільної компанії зобов’язані надати споживачам повідомлення про необхідність припинення/обмеження газоспоживання. Попередження має бути письмовим з позначкою про його вручення, з зазначеною підставою та датою припинення газопостачання не раніше ніж через 3 дні після дати вручення повідомлення. Якщо ж споживач справно сплачував і не порушував правил безпеки користування газом, а також не був попереджений про відключення, то таке відключення є незаконним. Крім того, коли газорозподільна організація не може отримати доступ до об’єкта споживача, вона має право здійснити його механічне від’єднання від системи розподілу, але не допускаючи залишення інших споживачів без газу

Відключення через витік газу

Коли мешканці фіксують в оселі витік газу, вони мають викликати аварійну службу (104) задля його усунення і недопущення аварії. Якщо газовики встановлять, що витік газу відбувається в оселі певного споживача, вони можуть обмежити постачання газу в цю оселю шляхом механічного від’єднання споживача від мережі. Якщо ж доступ до оселі власником не надано, чи невідомо місце його перебування, газовики мають застосувати порядок несанкціонованого доступу до житла відповідно до ст. 29 Закону України «Про житлово-­комунальні послуги» (у випадку, якщо аварійна ситуація може зашкодити іншим мешканцям, а витік газу, на який посилаються газовики, і є такою аварійною ситуацією). Тобто, у випадку витоку газу представники газопостачальника повинні від’єднати конкретного споживача, а не весь будинок або під’їзд, де він мешкає.

Коли відповідальність несуть «усі за одного»

Проте інколи газовики, посилаючись на борги інших мешканців або витік газу у когось з сусідів, відключають від газу цілий будинок або стояк, і тоді інші споживачі залишаються без очікуваної послуги.

ПОРАДА: якщо відбувається несанкціоноване відключення від газу, попросіть представників служби газу пред’явити посвідчення і зафіксуйте для себе ПІБ відповідального працівника, який виконує ці дії.

У випадках, коли постачальник (у нашому місті газопостачання забезпечує ТОВ «Дніпропетровськгаззбут») або газорозподільна організація (АТ «Криворіжгаз») безпідставно відключили споживача від газопостачання, споживач має право звернутись до суду з питанням оскарження припинення газопостачання та його відновлення щодо стягнення компенсації за недоотриманий об’єм природного газу.

Для отримання безоплатної первинної правової допомоги у складанні документів не процесуального характеру усі мешканці також можуть звертатись до Криворізького центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги.

Криворізький місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги та його відділи працюють з понеділка по п’ятницю, з 8.00 до 17.00 без перерв, у п’ятницю – до 15.45 за адресами:

вул. Качалова, 2, тел. 098-040-83-70;
вул. Героїв АТО, 30, тел. 097-139-88-57;
вул. Станіслава Конткевича, 37, тел. 067-276-54-76;
вул. Каткова, 25 (ж-м Інгулець), тел. 067-118-34-90.

Всеукраїнський цілодобовий телефон контакт-центру 0-800-213-103

Для захисту прав споживачів газу у випадку незаконного
його відключення потрібно зробити наступне:

КРОК 1.
Спирайтеся на умови договору

Якщо договору на постачання і розподіл природного газу немає на руках, зверніться з інформаційним запитом про видачу завіреного договору, на підставі якого відбувається постачання та розподіл газу. Можна взяти до уваги і типовий договір, який є у відкритому доступі.

КРОК 2.
Дізнайтеся офіційну причину відключення

Для цього слід звернутись з інформаційним запитом до газопостачальної та газорозподільної компанії. Відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації», можна направити скановану копію листа з датою і підписом електронною поштою, або передати паперовий варіант уповноваженій особі компанії (на власному примірнику запиту у цьому випадку потрібно отримати відповідну позначку з номером вхідного документу), або надіслати його рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Термін надання відповіді на такий інформаційний запит – 5 робочих днів.

КРОК 3.
Складіть акт-претензію

Форма акта-претензії та порядок його складання передбачені постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2018 № 1145 «Про затвердження Порядку проведення перевірки відповідності якості надання деяких комунальних послуг та послуг з управління багатоквартирним будинком параметрам, передбаченим договором про надання відповідних послуг».

Для складання акта потрібно викликати представників газопостачальної/газорозподільної компаній, з ініціативи яких було відключено газ. Робіть це письмово, повідомивши про бажання скласти акт-претензію у зверненні, у якому обов’язково зазначається прізвище, ім’я та по батькові, місце фактичного проживання споживача, а також найменування ненаданої, наданої не в повному обсязі або неналежної якості послуги. Якщо не пізніше ніж протягом однієї доби з моменту отримання претензії споживача представники газопостачальної компанії не прибули для складання акта-претензії, то скласти такий акт можуть самі мешканці: споживач та двоє його сусідів. В акті-претензії зазначаються дата і час проведення перевірки, виявлені факти невідповідності якості надання комунальних (відсутності газу), передбаченим договором про надання відповідних послуг, інформація про дату відключення газу. Акт-претензія складається у двох примірниках і підписується споживачем та виконавцем комунальної послуги (його представником). Один примірник акта-претензії передається споживачеві, інший – зберігається у виконавця комунальної послуги. Акт-претензія у разі складання її без участі представника надавача послуги направляється на підприємство рекомендованим листом. Виконавець комунальних послуг протягом п’яти робочих днів має вирішує питання щодо задоволення вимог, викладених в акті-претензії, або надає споживачу обґрунтовану письмову відмову.

КРОК 4.
Скарга до НКРЕКП

Якщо реакції на акт-претензію немає, то варто звернутись зі скаргою до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

КРОК 5.
Позов до суду

Отримані відповіді та відсутність реагування на акт-претензію можуть стати підставою для звернення до суду. До суду може звернутись особа, яка є власником або користувачем житла, є споживачем газу, справно сплачує за отримані послуги і права якої як споживача були порушені.

Порада від центру безоплатної правової допомоги: запити, звернення пишіть від імені людини, яка є потенційним суб’єктом отримання безоплатної ВТОРИННОЇ правової допомоги, а, отже, зможе розраховувати на призначення адвоката за рахунок держави для захисту своїх прав. Це зекономить кошти. Серед осіб, які мають право на таку допомогу (призначення адвоката за рахунок держави): усі без виключення діти, ветерани війни, члени сімей загиблих захисників, особи, постраждалі від домашнього насильства або насильства за ознаками статі, особи з інвалідністю, пенсія яких не вище 2 прожиткових мінімумів для непрацездатних (наразі це 3128 грн.); особи, чий дохід не перевищує двох прожиткових мінімумів (наразі це 4014 грн.); інші категорії громадян згідно ст. 14 Закону України «Про безоплатну правову допомогу». Слід зазначити, що за подання позовів до суду, які стосуються захисту прав споживачів, не стягується судовий збір.

banner
Н. Кожем’яка, В. Шишов, заступники начальника відділу право-­просвітництва та надання БПД Криворізького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги